3 Nisan 2015 Cuma

(DO) ÜZERİNDEN ÇEŞİTLİ AKORLAR

Bu tabloda; “Do” sesi baz alınarak farklı akorlar görülmektedir. Tabloda sadece “Do”nun baz alınması konunun matematiksel mantığının anlaşılması içindir. Müzik literatüründe bulunan akorların sadece Do” sesinde olanların tümünü paylaşmak için dahi bu tabloya birkaç sayfa daha eklemek gerekirdi. Bu tabloda; en temel akorlar ile “Jazz” ve “Latin” müziği ile ilgilenenlerin kullanabileceği (yaklaşık olarak) tüm akorlar bulunmaktadır.

Akorların temsilinde farklı terminolojiler kullanılır ve bu bağlamda piyasadaki notalarda da farklı tanımlamalar görülür. (Bu tabloda akorları Amerikan sistemini baz alarak adlandırdık.)

Örneğin; artmış yedili için genelde “C+7” kullanılmakla birlikte, bazı notalarda bir üçgen işareti  ya da “Cmaj7” şeklinde de aynı akor tanımlanabilir.

Diminye” (Diminished) akorların kullanılmasında çok zaman hata yapılmaktadır.  Bu akorlarda sadece “Dim” ya da bunun muadili olan “o” varsa bu üç sesli bir akordur. "Dim7ya da bunun muadili olarak “o7” varsa (Tabloda görüldüğü gibi) bu dört sesli bir akordur. Eğer küçük yuvarlağın üzerinde bir kesik varsa “ø7” bu akorda dördüncü ses yarım ton pestir ve buna "Yarım Diminye" denir. (HALF DIM) Tabloda; artmış yedili ve diminye akorlardaki her iki kullanım şekli görülmektedir.

Tablonun sonunda akor adını biraz daha büyük olarak işaretlediğin dört akor var. “OMIT” akorlar. “Omit” tanımlamasında hangi ses tanımlandıysa o ses akordan çıkarılarak kullanılır. Tabloda bu ayrıntı net olarak görülmektedir.

Kısa bir süre sonra “Jazz” ve “Latin” icra eden arkadaşlara katkı amacıyla bu akorların emprovizelerde kullanılan gamlarını da (Skala) bu sitede paylaşmaya başlayacağız.